Σάββατο, 4 Ιουλίου 2009

Εγνατία: Παραδίδεται την Τρίτη και η σήραγγα της Τύριας

Παραδίδεται στην κυκλοφορία την Τρίτη 7 Ιουλίου το τελευταίο μεγάλο κομμάτι της Εγνατίας που μέχρι σήμερα ήταν υπό κατασκευή. Πρόκειται για τη σήραγγα Σ2 και το ανάλογο οδικό τμήμα, στην περιοχή της Τύριας που καθυστέρησε λόγω των γεωλογικών συνθηκών της περιοχής.
Η σχετική ανακοίνωση της Εγνατίας έχει ως εξής: Από την «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.» ανακοινώνεται ότι ενόψει της παράδοσης του τμήματος της Εγνατίας Οδού σε κυκλοφορία, από τον Α/Κ Σελλών έως την Σήραγγα Σ2 (τοποθεσία Τζαμαλή Αγά) την Τρίτη 07/07/2009, θα διακόπτεται η κυκλοφορία για τεχνικούς λόγους κατά διαστήματα, από την θέση Τζαμαλή Αγά έως τον Α/Κ Δωδώνης την Δευτέρα 06/07/2009 και την Τρίτη 07/07/2009. Η κυκλοφορία αυτό το διάστημα θα γίνεται από την 12η Επαρχιακή οδό από τον Α/Κ Δωδώνης έως τον Α/Κ Σελλών (κι εδώ).
Από την Ηγουμενίτσα πηγαίνοντας προς Γιάννενα πριν από ένα μήνα. Βρισκόμαστε στο επαρχιακό δίκτυο και λίγο μετά θα μπούμε στην... παραδομένη Εγνατία. Δεξιά στο βάθος η άσφαλτος έχει μπει ήδη στο υπό κατασκευή τμήμα της Τύριας

Το τμήμα που παραδίδεται είναι μεταξύ Ηγουμενίτσας και Ιωαννίνων, κοντά στη Δωδώνη, και η παράκαμψή του γινόταν ως σήμερα, από έναν μικρό επαρχιακό δρόμο με μεγάλη κλίση και απότομες στροφές, ο οποίος τελευταία στέναζε από τη μεγάλη κίνηση ιδιαίτερα τις Κυριακές που πήγαινε ο κόσμος για μπάνια., και τις νταλίκες που δεν μπορούσαν να πάρουν τις στροφές.
Την Τρίτη συνεπώς παραδίδεται (σχεδόν) ολόκληρη η Εγνατία. Μένουν ακόμα ένα μικρό τμήμα στο Περιστέρι όπου η κίνηση διοχετεύεται σε επαρχιακό δρόμο μονής κυκλοφορίας και η δεύτερη γέφυρα στον Άραχθο, στην Μπαλντούμα, όπου σήμερα η κίνηση γίνεται σε μία λωρίδα από τη μία γέφυρα που έχει κατασκευαστεί. Αυτές οι καθυστερήσεις, αλλά και άλλες εργασίες που πρέπει να γίνουν ακόμα, δεν επιτρέπουν την κίνηση σε όλο το μήκος της διαδρομής με μεγάλες ταχύτητες, υπάρχουν δηλαδή σημεία που το όριο ορίζεται και σε κάτω των 100 χλμ/ώρα ταχύτητες.
Η Εγνατία συνεπώς δεν παραδόθηκε «οριστικά», όταν την διαπέρασε προεκλογικά ο πρωθυπουργός. Τότε, στις 30 Μαΐου, ο Κώστας Καραμανλής, σε δύο σημεία, στην Πίνδο και στην Ηγουμενίτσα, δήλωσε ότι τελείωσε η Εγνατία. Στη στάση που έκανε στη γέφυρα Βενέτικου δήλωσε για την ακρίβεια: «Σήμερα παραδίδεται στην κυκλοφορία το σημαντικότερο οδικό έργο που έχει γίνει ποτέ στη χώρα μας. Αυτή είναι η πραγματικότητα» (αναλυτικά οι δηλώσεις αυτές στην ιστοσελίδα του εδώ). Τις δηλώσεις επανέλαβαν έκτοτε κι άπαντες οι πολιτικοί της ΝΔ στην Ήπειρο παρόλο που γνώριζαν ότι είναι ψέματα αφού πέρναγαν από το δρόμο. Το γιατί ανεχόμαστε συνολικά όλοι μας να λέγονται προφανή ψέματα σε προεκλογικές περιόδους είναι άγνωστο.
Τι θα πείραζε άλλωστε να δηλώσει ο πρωθυπουργός ότι έχουμε ένα πρόβλημα στην Τύρια και σε κάποια άλλα σημεία και θα παραδώσουμε τον δρόμο σε λίγες εβδομάδες; Και στο κάτω κάτω με τέτοια επικοινωνιακά τρυκ κατάφερε να πάρει 32% στις εκλογές. Ίσως με πιο ορθολογικό και επιστημονικό λόγο, κόντρα στον λαϊκισμό, να τα κατάφερνε καλύτερα.
Από την άλλη το ΠΑΣΟΚ προεκλογικά και τις επόμενες μέρες αναλώθηκε σε ένα κρεσέντο ισοπεδωτικών λογικών. Το μήνυμα των στελεχών του ήταν ότι «δεν τέλειωσε η Εγνατία». Εντάξει, αν το πεις μια φορά αυτό και δείξεις και την εικόνα ειδικά σε Ηπειρώτες που τη γνωρίζουν, το επιχείρημα θα πιάσει στη χρονική εκείνη φάση. Γιατί είναι αληθινό, άλλωστε. Η επαναλαμβανόμενη όμως επιμονή ότι η ΝΔ δεν τελειώνει την Εγνατία, υπονοώντας ότι είναι και ανίκανη για μεγάλα έργα, πέφτει στο κενό τουλάχιστον ως επικοινωνιακή πολιτική, γιατί κάποια στιγμή όντως θα τελειώσει ο δρόμος. Και σε ένα πολύ μεγάλο βαθμό τελειώνει όντως την Τρίτη, αν κάνουν αυτό που υποσχέθηκαν.


Ο κόμβος της Παναγιάς, ψηλά στην Πίνδο. Δεξιά οδηγεί προς Θεσσαλία. Λίγο πιο πέρα έκανε τις δηλώσεις ο πρωθυπουργός δίνοντας στην κυκλοφορία κι αυτό το τμήμα, το Μέτσοβο- Γρεβενά. Είναι όντως ένας πανέμορφος δρόμος μέσα στην Πίνδο, σε μέρη απάτητα ως τότε για τον άνθρωπο. Αλλάζει όντως η αίσθηση που έχουμε για την περιοχή, για το χρόνο και τις αποστάσεις που μπορεί να διανύσει ένα αυτοκίνητο. Λίγες μέρες όμως μετά προέκυψε το πρόβλημα με τις αρκούδες που σκοτώνονται από τα διερχόμενα αυτοκίνητα στην προσπάθειά τους να περάσουν από ένα σημείο που το γνώριζαν πάντα ως πέρασμα του βιοτόπου τους

Γιατί, για τον πολύ κόσμο, τον «απλό» όπως τον λένε, η Εγνατία είναι μια πραγματικότητα τα τελευταία χρόνια. Με τον έναν ή τον άλλο τρόπο πας γρήγορα και με ασφάλεια από τη μια μεριά της Ελλάδας στην άλλη. Είναι επίσης γνωστό ότι την άρχισε το ΠΑΣΟΚ και την τελείωσε η ΝΔ κι ότι όντως η κυβέρνηση Καραμανλή διαχειρίστηκε με επάρκεια την κατασκευή κάποιων δύσκολων τμημάτων, όπως αυτά στην Πίνδο.
Ως προς τα κομματικά οφέλη όμως, πέραν τούτων ουδέν. Και τα παραπάνω τα περί ποιος έκανε μεγαλύτερο κομμάτι του δρόμου, αφορούν κόμματα και πολίτες που νομίζουν ότι η Ελλάδα βρίσκεται ακόμα στη δεκαετία του ’50 όταν άνοιγε τους δρόμους ο στρατός «κατόπιν ενεργειών» του τοπικού βουλευτή. Κι όταν οι εθνικές οδοί πέρναγαν μέσα από τα χωριά για να έχουν ζωή τα τοπικά καφενεία.
Γιατί είναι προφανές ότι και τα δύο κόμματα σήμερα όταν αναλαμβάνουν τη διακυβέρνηση, αδυνατούν να κάνουν γρήγορα και φτηνά τα απαραίτητα μεγάλα έργα υποδομών που χρειάζεται η χώρα στον 21ο αιώνα. Αντίθετα κάνουν σχετικά γρήγορα και πανάκριβα όλα τα άχρηστα έργα, όπως είδαμε με τους Ολυμπιακούς. Στα περιττά όντως τα πάνε καλύτερα.
Θα έπρεπε όμως, πριν από 10 χρόνια να έχουν φέρει το τρένο στην Ήπειρο, πριν από 20 χρόνια να έχουν φτιάξει βιολογικούς καθαρισμούς στους παραθαλάσσιους οικισμούς (ενώ ακόμα δεν έχουν μεγάλες πόλεις), πριν από 5 χρόνια να έχουν δώσει ευρυζωνικά δίκτυα ακόμα και στο πιο απομακρυσμένο χωριό.
Η Εγνατία ολοκληρώνεται συνεπώς. Κάποια στιγμή θα αρχίσουν να φαίνονται και τα οφέλη της. Αυτό. Τίποτα παραπάνω.